Strona: Dr inż. arch. Magdalena Szpytma i dr inż. arch. Cezary Szpytma ponownie nominowani do Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego / Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Dr inż. arch. Magdalena Szpytma i dr inż. arch. Cezary Szpytma ponownie nominowani do Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego

2022-11-24
, red.  Marta Jagiełowicz
Dr inż. arch. Magdalena Szpytma i dr inż. arch. Cezary Szpytma,  fot. B. Motyka

Dr inż. arch. Magdalena Szpytma i dr inż. arch. Cezary Szpytma z Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury zostali ponownie nominowani do Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. Nagroda ta przyznawana jest naukowcom, dziennikarzom i praktykom za najbardziej wartościowe publikacje związane z tematem edukacji.

Celem konkursu jest docenienie i upowszechnienie prac odpowiadające na aktualne wyzwania, przed którymi stoi edukacja. Nominacja do nagrody przyznana została za artykuł na temat architektury szkół pt. School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland. Artykuł ten znalazł się w gronie sześciu najlepszych artykułów naukowych zgłoszonych do konkursu.

 „Architektura szkół jest niestety tym, co doskonale konserwuje klasowo-lekcyjny system edukacji realizowanej w Polsce. Tradycyjny układ przestrzenny szkół składający się z korytarza i sal lekcyjnych nie zmienił się znacząco na przestrzeni lat. Układ ten jest nadmiernie uproszczony, nieelastyczny i działa na niekorzyść pedagogiki skoncentrowanej na uczniu. Nasze badania wykazały, że zmiany w obrębie fizycznego kształtu przestrzeni szkolnych mogą być kluczowe dla wspierania kompleksowych zmian edukacji w Polsce i na świecie” – twierdzi dr inż. arch. Magdalena Szpytma. „Wykazaliśmy, że architektura jest niedocenianym czynnikiem edukacyjnym, ma duży potencjał, by być użytecznym narzędziem w procesie nauczania i uczenia się oraz by stać się katalizatorem zmian systemowych” – dodaje dr inż. arch. Cezary Szpytma.

Kapituła konkursu doceniła interdyscyplinarny wymiar zgłoszonego artykułu. Jak podkreślają autorzy, autentyczna interdyscyplinarność jest wielką szansą na dalszy rozwój wielu obszarów nauki, w tym architektury. Idea ta stoi u podstawy zgłoszonego do konkursu artykułu, przedstawiającego wyniki badań nad wzajemnym powiązaniem pedagogiki i architektury.

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję