W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu architekta (Dz. U. z 2019 r., poz. 1359) zwanego dalej „Rozporządzeniem”, co miało związek ze zmianą programu studiów opartego na zrównoważeniu praktycznych i teoretycznych aspektów kształcenia - wynikły zmiany w zakresie trybu odbywania obowiązkowych praktyk zawodowych przez studentów kierunku architektura.
Na podstawie pkt. 4 załącznika nr 1 „Standard Kształcenia Przygotowującego Do Wykonywania Zawodu Architekta” (data wejścia w życie 23 lipca 2019 r.), kształcenie studentów na poziomie studiów pierwszego stopnia jest objęte wymogiem realizacji praktyki zawodowej – architektonicznej, która powinna:
- być zaplanowana w wymiarze jednego semestru,
- być zaplanowana nie wcześniej niż po czwartym semestrze studiów,
- odbywać się w oparciu o infrastrukturę Biur lub Pracowni architektonicznych,
- być prowadzona przez opiekuna, który winien posiadać uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej bez ograniczeń.
Praktyka zawodowa zaplanowana dla studentów studiów I stopnia (inżynierskich) na kierunku architektura Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej zaplanowana jest w 7 semestrze nauki, czyli podczas semestru zimowego rozpoczynającego się 1 października i kończącego się około 31 stycznia następnego roku[1]. Liczba godzin niezbędnych do zaliczenia praktyki wynosi 450 godzin dydaktycznych.
Czynności związane z poszukiwaniem miejsca odbycia praktyki w Biurze lub Pracowni architektonicznej i późniejsza aplikacja należą do Studenta. Mogą one być realizowane poprzez samodzielne poszukiwanie miejsca w biurach projektowych lub poprzez udostępniony przez IARP System Studenckich Praktyk Zawodowych.
Tryby procedowania Studenta na praktykę zawodową:
- Aplikowanie poza Systemem Studenckich Praktyk Zawodowych IARP
W przypadku aplikowania poza Systemem Studenckich Praktyk Zawodowych IARP obowiązują tylko dokumenty określone w zarządzeniu Nr 2/2024 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 9 stycznia 2024 r. zmieniające zarządzenie nr 39/2021 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 7 kwietnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji i zaliczania praktyk zawodowych dla studentów Politechniki Rzeszowskiej, przedstawione i omówione poniżej.
- Aplikowanie poprzez System Studenckich Praktyk Zawodowych IARP
W przypadku aplikowania poprze System Studenckich Praktyk Zawodowych IARP obowiązują równolegle do dokumentów określonych w Systemie IARP dokumenty określone w zarządzeniu Nr 2/2024 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 9 stycznia 2024 r. zmieniające zarządzenie nr 39/2021 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 7 kwietnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji i zaliczania praktyk zawodowych dla studentów Politechniki Rzeszowskiej, przedstawione i omówione poniżej.
Zasady procedowania poprzez System Studenckich Praktyk Zawodowych IARP zostały określone w Standardzie Studenckich Praktyk Zawodowych IARP (zał.A).
Według powyższego Standardu Studenckich Praktyk Zawodowych IARP studenci są zobowiązani do:
- złożenia aplikacji w SSPZ IARP
- przygotowania PORTFOLIO PROJEKTÓW
- wgrania PORTFOLIO PROJEKTÓW do systemu w OKRESIE APLIKACJI STUDENTÓW DO ODBYCIA PRAKTYKI
- wybrania miejsca odbywania praktyki na interaktywnej mapie SSPZ IARP
- skontaktowania się z OPIEKUNEM PRAKTYK (na podstawie danych otrzymanych z SSPZ IARP) po akceptacji swojej kandydatury
- ponownego wybrania miejsca praktyki w wypadku braku akceptacji
- wykonywania sumiennie powierzonego przez OPIEKUNA PRAKTYKI zadania w OKRESIE ODBYWANIA PRAKTYKI PRZEZ STUDENTÓW w wymiarze czasu 40 godzin tygodniowo
- przygotowania PORTFOLIO PRAKTYKI
- wgrania PORTFOLIO PRAKTYKI do systemu jako podstawy zaliczenia praktyki
- zachowania poufności informacji uzyskanych od pracodawcy i klientów podczas PRAKTYKI”.
Link do strony, na której jest możliwe logowanie się do System Studenckich Praktyk Zawodowych IARP: https://praktyki.izbaarchitektow.pl/
Zasady przygotowania przez studenta portfolio projektów określone w Standardzie Studenckich Praktyk Zawodowych IARP.
„PORTFOLIO PROJEKTÓW:
Prezentuje przykładowe projekty wykonane w okresie dotychczasowych studiów przez studenta. Portfolio składa się z 4 plansz formatu 100 x 70 w układzie poziomym w wybranym jednym z formatów JPG, PNG lub GIF o łącznym rozmiarze plików do 10 MB. Portfolio wgrywa i przygotowuje student aplikując na praktykę.”
Przykładowe portfolio projektów określone przez IARP (zał.B).
Opiekun praktyki (architekt z uprawnieniami budowlanymi do projektowania w specjalności architektonicznej bez ograniczeń) poświadcza przed rozpoczęciem praktyki możliwość zrealizowania poniższych efektów kształcenia.
Nowe efekty kształcenia określone wymogami ww. „Standardu Kształcenia Przygotowującego Do Wykonywania Zawodu Architekta” to:
- D.W1. zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego
- D.W2. zna i rozumie problematykę utrzymania obiektów i systemów typowych dla projektowania architektonicznego
- D.W3. zna i rozumie zasady funkcjonowania pracowni architektonicznej w kontekście organizacji pracy w poszczególnych fazach procesu projektowego
- D.W4. zna i rozumie normy i standardy w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego, przydatne do wykonywania prac pomocniczych
- D.W5. zna i rozumie metody organizacji i przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego, a także rolę architekta w tym procesie
- D.U1. potrafi ocenić przydatność typowych metod i narzędzi służących rozwiązaniu prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla projektowania architektonicznego
- D.U2. potrafi zaprojektować prosty obiekt lub jego fragment, typowy dla projektowania architektonicznego, zgodnie z zadaną specyfikacją
- D.U3. potrafi wykonać elementy dokumentacji architektoniczno-budowlanej w odpowiednich skalach, współpracując z członkami zespołu projektowego
- D.S1. jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym
- D.S2. jest gotów do właściwego określania priorytetów działań służących realizacji określonego zadania
- D.S3. jest gotów do podjęcia pracy na budowie w zakresie problematyki architektonicznej
- D.S4. jest gotów do wykonywania zawodu architekta będącego zawodem zaufania publicznego, w tym prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania problemów związanych z działalnością projektową.
Wykaz i opis dokumentów wymaganych przepisami wewnętrznymi Uczelni w zakresie organizacji i zaliczania praktyk, a wynikającymi z zarządzenia nr 2/2024 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. I. Łukasiewicza z dnia 9 stycznia 2024r. zmieniające zarządzenie nr 39/2021 Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza z dnia 7 kwietnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji i zaliczania praktyk zawodowych dla studentów Politechniki Rzeszowskiej, przedstawione i omówione poniżej.
- Dokumenty przed rozpoczęciem praktyki:
- Skierowanie na praktyki zawodowe (wraz z efektami kształcenia) (zał. nr1) Skierowanie wydaje studentowi kierownik praktyk dla kierunku. Student przekazuje skierowanie pracowni, do której aplikuje o praktykę.
Wersja angielska: zał. nr1. - Oświadczenie w sprawie przyjęcia studenta na praktyki zawodowe (zał. nr2) Wypełnia pracownia architektoniczna, potwierdzając przyjęcie konkretnego studenta na praktykę wraz z potwierdzeniem wymiaru godzin i potwierdzeniem, iż zapoznano się z wypisanymi w skierowaniu efektami uczenia się i deklaracją możliwości ich wykonania.
Wersja angielska: zał. nr2. - Umowa nr …./[rok]/[symbol wydziału] w sprawie organizacji praktyki zawodowej (zał. nr3). Umowa trójstronna: wypełnia i podpisuje uczelnia, podpisuje student i zanosi ją do pracowni architektonicznej. Student po podpisaniu umowy przez upoważnioną osobę w pracowni architektonicznej zanosi ją na uczelnię. Umowa sporządzana w trzech egzemplarzach dla każdej ze stron.
Wersja angielska: zał. nr3.
- Dokumenty po zakończeniu praktyki:
- Zaświadczenie odbycia praktyki (zał. nr5) - podpisuje opiekun praktyki w pracowni architektonicznej wraz z pieczątką pracowni, w tym dokumencie trzeba też określić z jakimi zagadnieniami związanymi z kierunkiem studiów został zapoznany student.
Wersja angielska: zał. nr5. - Informacja o efektach uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych określonych w programie studiów dla zajęć praktyka zawodowa (zał. nr6). Wypełnia i podpisuje opiekun praktyki w pracowni architektonicznej. Opiekun potwierdza w tabeli przy każdym efekcie uczenia się, czy został osiągnięty, czy też nie i podpisuje się pod tabelą. Poniżej jest wystawiana przez uczelnię ocena i podpis kierownika praktyk dla kierunku.
Wersja angielska: zał. nr6.
- Zaświadczenie odbycia praktyki (zał. nr5) - podpisuje opiekun praktyki w pracowni architektonicznej wraz z pieczątką pracowni, w tym dokumencie trzeba też określić z jakimi zagadnieniami związanymi z kierunkiem studiów został zapoznany student.
- Dokumenty obowiązujące studenta nieokreślone ww. Zarządzeniem Rektora:
[1] Dokładna data rozpoczęcia i zakończenia semestru wynika z przyjętej przez uczelnię organizacji roku akademickiego, określonego z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.