Inż. arch. Izabela Matłok, absolwentka studiów inżynierskich na kierunku architektura na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej, została wyróżniona w konkursie „Dziedzictwo i Rozwój Podkarpacia”. Promotorką nagrodzonej pracy jest dr inż. arch. Magdalena Szpytma z z Zakładu Urbanistyki i Architektury.
Temat pracy
Wyróżniona praca pt. „Przestrzeń integracji społecznej. Projekt ośrodka aktywności seniorów” podejmuje aktualny problem starzejącego się społeczeństwa i związanego z nim deficytu miejsc przeznaczonych dla seniorów. Zaproponowany ośrodek aktywności seniorów ma realną szansę na wzbogacenie funkcjonalnej tkanki osiedla o ważny ośrodek służący rozwojowi kulturalno-społecznemu mieszkańców.
Zdaniem promotorki dr inż. arch. Magdaleny Szpytmy, dyplomantka w interesujący sposób odniosła się sytuacji demograficznej wybranego obszaru Rzeszowa. „Lokalizacja ośrodka jest przemyślana i nieprzypadkowa. Strukturę demograficzną Osiedli Piastów i Dąbrowskiego charakteryzuje znaczący udział osób w wieku senioralnym. Brakuje miejsc, w których seniorzy mogliby spędzać wolny czas, realizować pasję i nawiązywać istotne dla poczucia szczęścia kontakty społeczne” – podkreśla dr inż. arch. Magdalena Szpytma.
Jak dodaje promotorka nagrodzonej pracy: „Na szczególną uwagę zasługuje fakt wykorzystania części działki przedszkola. Autorka pracy umiejętnie przeprojektowała istniejące zagospodarowanie terenu, wykorzystując niezagospodarowane dotychczas fragmenty terenu oraz dach istniejącego przedszkola. Zaproponowała architekturę subtelnie wpisującą się w zastany kontekst urbanistyczny. Infantylna, pstrokata elewacja przedszkola zastąpiona została skromną, ażurową strukturą, dzięki czemu budynek przedszkola lepiej koresponduje z nowoprojektowanym ośrodkiem dla seniorów. Ciekawym pomysłem jest również wykorzystanie potencjału dachu istniejącego budynku przedszkola i lokalizację na nim boiska i strefy zabaw dla dzieci. Taras na dachu nowego budynku pełni z kolei funkcję ogrodu społecznego, otwartego dla lokalnej społeczności mieszkańców miejsca realizacji ogrodniczej pasji, rekreacji i ekologicznej edukacji. Uzyskana w ten sposób hybryda przestrzeni dedykowanych skrajnym wiekowo grupom społecznym stanowi wartościowe środowisko wzajemnych interakcji, przestrzeń dla wspólnego przebywania, przyglądania się i osobistego rozwoju”.