Zespół prof. Tomasza Siwowskiego z Zakładu Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej opracował Katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów. Rekomendację dla stosowania katalogu podpisał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Katalog pozwoli na obniżenie kosztów projektowania i budowy obiektów tego typu na polskich drogach.
Opracowany przez zespół ekspertów pod kierownictwem profesora Tomasza Siwowskiego katalog zawiera ponad 50 typowych projektów mostów i przepustów dla dróg wszystkich kategorii. Do opracowania katalogu wykorzystano rozwiązania zastosowane w ostatnich latach w inwestycjach realizowanych w Polsce oraz innych państwach Unii Europejskiej. Korzystanie z katalogu, który został udostępniony na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury jest nieodpłatne.
- Katalog jest kompleksową bazą wiedzy dla projektantów, wykonawców i zarządców dróg na temat konstrukcji tego typu, która znacząco ułatwi ich projektowanie i budowę, a tym samym pozwoli na obniżenie ich kosztów. Liczę, że będzie on szczególnie przydatny dla zarządców dróg samorządowych przy realizacji inwestycji z Funduszu Dróg Samorządowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Opracowanie Katalogu jest spełnieniem jednego z przedstawionych w 2016 r. postulatów Komitetu Sterującego ds. optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych i nową jakością w procesie projektowania i budowy dróg w Polsce. Dotychczas projektanci musieli samodzielnie opracowywać projekty poszczególnych obiektów inżynieryjnych, co w wielu przypadkach podnosiło koszty realizacji inwestycji drogowych.
- Katalog pozwoli wszystkim uczestnikom procesu budowlanego na oszacowanie kosztów realizacji danej inwestycji, a także jej późniejszego utrzymania. To także swoisty elementarz dla zarządców dróg samorządowych w zakresie projektowania, budowy i utrzymania mostów – podkreśla prof. Tomasz Siwowski.
Ministerstwo Infrastruktury finalizuje prace nad nowymi warunkami technicznymi dla dróg i obiektów mostowych. Nowe przepisy mają być bardziej elastyczne od stosowanych obecnie i w pełni zgodne z normami UE.