Zaprojektowana przez pracowników Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej kładka przy Moście Karpackim została otwarta dla rowerzystów. Jest to kolejny obiekt mostowy z kompozytów polimerowych, który powstał dzięki badaniom prowadzonym przez pracowników Katedry pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Tomasza Siwowskiego.
Systematycznie wzrasta popularność mostowych konstrukcji kompozytowych w naszym kraju. Głównym powodem są doskonale własności mechaniczne i wysoka trwałość kompozytów FRP. Dodatkowymi zaletami konstrukcji kompozytowych są: mała masa (lekkość) i pełna prefabrykacja oraz związane z nimi łatwość i szybkość montażu.
Opis obiektu
Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie jest nową, indywidualnie zaprojektowaną konstrukcją kompozytową, opartą na podporach sąsiedniego mostu i stanowiącą jednocześnie jego poszerzenie. Taki sposób poszerzania mostów jest jedną z najbardziej efektywnych i najczęściej stosowanych metod zwiększania szerokości użytkowych istniejących mostów. Kompozytowa kładka powstała na konstrukcji wsporczej ciepłociągu. Ponieważ nowa kładka jest oparta na podporach istniejącego mostu, który powstał w 1973 r., projektanci zdecydowali o przyjęciu rozwiązania konstrukcyjnego o minimalnym ciężarze własnym.
Ze względu na konieczność oparcia przęseł kładki na startych podporach Mostu Karpackiego ich konstrukcja musiała być bardzo lekka – dlatego zastosowano kompozyty. Dodatkowo w kompozytach umieszczono światłowody, które będą służyć do kontroli stanu technicznego i zachowania się kładki podczas eksploatacji. Kładka jest najdłuższym w Polsce obiektem mostowym z kompozytów. Oprócz udziału w projektowaniu mostu pracownicy Katedry wykonali kompleksowe badania gotowego obiektu zarówno pod obciążeniem statycznym (płyty drogowe), jak i (przy udziale studentów), wymuszając oddziaływania dynamiczne. Ponieważ wyniki badań były zadowalające, obiekt oddano do użytku mieszkańcom Rzeszowa. Pierwszym jego użytkownikiem był prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, który testował kładkę z grupą rowerzystów.