Studenci studiów podyplomowych Architektura Wnętrz i Wystawiennictwa (AWiW) w ramach zajęć Projektowanie Uniwersalne i Ergonomia testowali dostępność budynku V.
Symulacje wykonywane pod opieką dr inż. arch. prof. PRz Anny Sikory dotyczyły zarówno pomieszczeń ogólnodostępnych jak i sal dydaktycznych. Do badań wykorzystano znajdujące się w dyspozycji Zakładu Urbanistyki i Architektury symulatory starości (symulatory wieku starczego), wózki inwalidzkie, urządzenia imitujące wady wzroku i słuchu a także stabilizatory ograniczające sprawność ruchową.
Koncepcja projektowania uniwersalnego (z ang. Universal Design) odegrała ważną rolę w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska zbudowanego dla wszystkich użytkowników i przynosi korzyść wszystkim członkom społeczeństwa. Przyczynia się do promowania równego, a tym samym sprawiedliwego dla wszystkich, dostępu do dóbr i usług, z uwzględnieniem potrzeb tych użytkowników, których funkcjonowanie jest w pewnym aspekcie ograniczone.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ‚‚Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych” poprzez projektowanie uniwersalne należy rozumieć projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania.
Więcej o AWiW na: https://sp.wbisia.prz.edu.pl/architektura-wnetrz-i-wystawiennictwa