Na Politechnice Rzeszowskiej odbyły się zawody okręgowe 47. Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Technicznej. Ta interdyscyplinarna olimpiada skierowana do uczniów szkół średnich rozgrywana jest w dwóch grupach tematycznych: elektryczno-elektronicznej i mechaniczno-budowlanej. Olimpiada Wiedzy Technicznej ma na celu m.in. rozwijanie wśród uczniów zainteresowania techniką oraz rozszerzenie zakresu i podnoszenie poziomu ich wiedzy i kultury technicznej.
Uczestników przywitał dyrektor Biura Naczelnej Organizacji Technicznej w Rzeszowie Bogdan Szupernak, który przedstawił regulamin zawodów. Przedstawicielami Politechniki Rzeszowskiej w grupie tematycznej mechaniczno- budowlanej byli dr inż. Zbigniew Plewako z Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury oraz dr hab. inż. Piotr Gierlak, prof. PRz z Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa, natomiast w grupie tematycznej elektryczno-elektronicznej dr inż. Tomasz Binkowski i dr inż. Mariusz Gamracki z Wydziału Elektrotechniki i Informatyki.
W zawodach okręgowych wzięło udział 21 uczniów, w tym 16 osób w grupie tematycznej elektryczno-elektronicznej i 5 osób w grupie mechaniczno-budowlanej. Zawody polegały na rozwiązaniu dwóch spośród trzech zadań z wybranej grupy tematycznej. Uczestnicy musieli dysponować smartfonem, tabletem, laptopem lub telefonem komórkowym z aktywną transmisją danych, ze stabilnym łączem internetowym i Internetem, umożliwiającym korzystanie z platformy OWT oraz wykonanie czytelnych zdjęć rozwiązanych zadań i przesłanie ich organizatorom olimpiady na swoje konto na platformie OWT.
Zakres merytoryczny zadań w grupie tematycznej mechaniczno-budowlanej dotyczył m.in. obliczeń pracy i energii mechanicznej, warunków równowagi sił oraz ich momentów dla prętów, belek i kratownic, interpretacji i stosowania podstawowych pojęć, zasad i praw statyki, interpretacji i stosowania zasad oraz praw kinematyki i dynamiki do analizy ruchu postępowego i obrotowego, prostego i złożonego oraz prostych obliczeń termodynamicznych.
Zakres merytoryczny zadań w grupie tematycznej elektryczno-elektronicznej (EE) dotyczył analizy i interpretacji podstawowych zjawisk w obwodach prądu stałego i przemiennego z uwzględnieniem stanów nieustalonych, obliczeń prostych maszyn i urządzeń elektrycznych, obliczeń podstawowych parametrów układów elektronicznych i zastosowania analogowych układów scalonych, zastosowania arytmetyki cyfrowej i podstawowych prawa algebry logiki oraz projektowania prostych układów cyfrowych.
Olimpiada Wiedzy Technicznej ma na celu m.in. przygotowanie do podejmowania dalszego kształcenia w szkołach wyższych oraz do wykonywania zawodu, rozwijanie i kształtowanie umiejętności technicznych i samodzielnego zdobywania wiedzy, wykrywanie i stymulowanie aktywności poznawczej młodzieży uzdolnionej, a w szczególności uzdolnionej technicznie, stwarzanie młodzieży możliwości współzawodnictwa w rozwijaniu swoich uzdolnień, a nauczycielom warunków twórczej pracy z tą młodzieżą, podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz doskonalenie form i metod pracy z młodzieżą uzdolnioną.