Strona: Konkurs FameLab 2017 / Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Konkurs FameLab 2017

2017-01-05

FameLab 2017: ćwiczymy jasność przekazu

Rusza 6. edycja konkursu i programu rozwoju umiejętności komunikacyjnych naukowców, który przygotował już 50 polskich badaczy do sprawnego posługiwania się językiem.

Jasność przekazu, clarity, jest jedną z trzech kategorii oceniania uczestników konkursu. Jest też cnotą, którą naukowcy doskonalą w trakcie warsztatów przygotowujących do wystąpienia – a po ich przejściu staje się ich specjalnością, znakiem firmowym. W trakcie procesu konkursowego uczestnicy oceniani są też w dwóch innych kategoriach: content (zawartość merytoryczną) i charisma (łatwość nawiązania relacji z publicznością). O ile jednak odpowiedzialności za „content” nikt z naukowców zdjąć nie może, a charyzma jest w dużej mierze kwestią osobowości, o tyle „clarity” można szlifować i poprawiać bez końca. A każdy błąd traktować jako nauczkę i okazję do doskonalenia.

Jasność przekazu jest ważna, gdy skomplikowany język nauki chcemy przełożyć na język zrozumiały dla nieprzygotowanego odbiorcy. Naukowcom może sprawiać trudność takie wyważenie słów, by wypowiedź (czy to tekst, czy występ na scenie, czy filmik popularnonaukowy w sieci) była zrozumiała, ale wciąż rzetelna. Tutaj każde słowo się liczy.

Jasność przekazu jest wartością także dla tych naukowców, którzy nie zamierzają w przyszłości zajmować się popularyzacją nauki. Zajmą się badaniami, pracą akademicką – jeśli uważają, że nie muszą doskonalić języka, robią błąd: komisje grantowe, studenci, współpracownicy w zespołach interdyscyplinarnych też cenią sobie jasne, zrozumiałe, komunikaty.

Po konkursie, kiedy zobaczyłam, ze można o nauce rozmawiać jakoś inaczej, stwierdziłam, że ja swój projekt naukowy też napiszę takim innym językiem, takim luźnym. I to zaprocentowało, dostałam grant na badania.” – dr Magdalena Kulma, finalistka FameLab Poland 2016

Być może najlepiej przekonają się o tym ci badacze, którzy wchodzą w kwestie sporne. A nauka to ciągły spór. Jak w każdym sporze, nie wystarczy mieć argumenty, by przekonać do swoich racji. Trzeba umieć je odpowiednio wyrazić.

Powrót do listy aktualności

Licznik odwiedzin: 6759Unikalne odsłony z okresu 2022.04.16 - 2024.04.16
Liczba wizyt uwzględniających tą stronę. Jeżeli strona odwiedzana była kilka razy podczas jednej wizyty, zostanie policzona tylko raz.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję